Om Radiospotcupen

Radiospotcupens syfte är att uppmärksamma och belöna Sveriges mest kreativa radioreklam.

Vinnaren får en radiospotkampanj i Viaplay Group Radio och Bauer Medias radiokanaler till ett totalt värde av 300 000 kr.

Antal tävlingsplatser: 16

Anmälningsavgiften: 20 000 kr ex moms/ tävlingsbidrag. Det är tillåtet att tävla med flera bidrag, vilket då resulterar i motsvarande antal anmälningsavgifter.

I anmälningsavgiften ingår: Anmälningsavgift till Guldäggets kategori Audio.
Vi tillämpar “först till kvarn-principen”, vilket innebär att när dom 16 tävlande platserna är anmälda och betalda stängs anmälningsfönstret.

Anmälan öppnar: Radiospotcupen 2024 öppnar anmälan & inskick av tävlingsbidrag onsdag 29 maj kl 09:00.

Anmälan stänger: När det 16:e bidraget inkommit dock senast den 23 september.
Bidraget faktureras i samband med anmälan av bidraget. Ditt bidrag ska senast vara inskickad den 23 september.

Tävlingen pågår mellan 4 nov– 26 nov

Respektive tävlingsbidrag sänds minst tre gånger i Viaplay Group Radio och Bauer Medias radiokanaler under tävlingsperioden.

Bidragen för varje omgång sänds i reklambreak i våra radiokanaler mellan 08:00–09:00. Omgångens vinnare presenteras i reklambreak i våra radiokanaler mellan 16:00–17:00.

Vinnaren presenteras: 27 november i reklambreak i våra radiokanaler mellan kl 16:00–17:00

Bakom tävlingen står Flickorna Larsson, Viaplay Group Radio och Bauer Media

Info för dig som vill vara med och tävla.

Radio använder sig av liknande mätsystem som TV där vi på minutnivå får underlag kring hur många lyssnare vi har. Det är ett faktiskt lyssnande och inte ett upplevt lyssnande.

  • Nytt för i år är att varje bidrag som tävlar kommer att exponeras minst tre gånger i Viaplay Group Radio och Bauer Medias samtliga radiokanaler, till skillnad från en gång förra året. Detta ger ca 400 000 unika lyssnare.
  • Tävlingsbidraget kommer att sändas nationellt i bästa sändningstid i:
    RIX FM, MIX Megapol, NRJ, STAR FM, Bandit Rock, Rockklassiker, Vinyl FM, Lugna Favoriter, Power Hit Radio, Feel Good Hits, Radio Nostalgi, Guldkanalen, Go Country m.fl.
  • Skulle ditt bidrag gå vidare till åttondelsfinal får du ytterligare ett införande hos båda mediehusen under eftermiddagen. Grattis, din radiospot har nu nått minst 570 000 unika lyssnare.
  • Det vinnande bidraget kommer att minst att nå hela 2 200 000 lyssnarkontakter.
  • Vinnaren får dessutom en radiospotkampanj i Viaplay Group Radio och Bauer Medias radiokanaler till ett totalt värde av 300 000 kr.

Regina Petterson
Regina Petterson
Sales Manager
Viaplay Group Radio
Pontus Ekström
Pontus Ekström
Copy
KING
Malin Wikerberg
Malin Wikerberg
Copywriter & Konceptstrateg
Garbergs Malmö
Markus Bjurman
Markus Bjurman
Creative Director
BBDO Nordics
Josephine Wallin Ankarstrand
Josephine Wallin Ankarstrand
Senior Art Director
Nord DDB
Joakim Khoury
Joakim Khoury
Creative Director
ÅkestamHolst
Lotta Westerberg
Lotta Westerberg
Brand activation manager
Svenska Spel
Anna Chrona
Anna Chrona
Communications Director
Bauer Media Sweden
Hanna Belander
Hanna Belander
Marknadschef
Nordax Bank