Tystnaden
BBDO Nordics
Vi är många som tar vardagens el och energi för given. Vi räknar med att den alltid ska finnas där och tänker inte på den alls – förrän den försvinner. I den här kampanjen vill vi sätta ljus på E.ONs samhällsbärande roll, genom att dramatisera vad som hade hänt om de inte fanns.
Del 1: En fiktiv, hypergenerisk radiospot: Ett grunt (icke-)manus, med en översäljig VO och själlös bakgrundsmusik, i en hårt komprimerad produktion.
Del 2: Här simuleras ett storskaligt strömavbrott som får landets radiostationer att slockna. Haveriet sker i flera steg, där olika störningsljud ger en ond föraning, innan allt tystnar. Tystnadens längd är sedan noga avvägd för att skapa en kliande osäkerhet hos lyssnaren.
Del 3: En ny röst framträder, lika trygg och stabil som den energiförsörjning som E.ON säkerställer varje dag. Bakgrundsmusiken är redigerad för att långsamt växa i motsatt riktning, i relation till den fallande tonen vid strömavbrottet. För varje sekund som går blir ljudbilden något mer positiv, om än subtilt: Strömmen, tryggheten och vardagen är nu återställd.
Arbetsgrupp:
Art Director / Creative Director: Karl Arildsson
Senior Copywriter: Mathias Björkheim
Senior Project Lead: Anna Vidling
Strategy Director: Lars Friberg
Business Director: Anna Tengwall